Besin
zincirini bilirsiniz. Genel olarak yaşayan canlıların beslenmek için nasıl gıda
temin ettiklerini gösteren, aldıkları gıdalarla kendilerini ve aslında
birbirlerini nasıl beslediklerini gösteren bir zincirdir. Plantlardan, otlardan
başlayan zincir, küçük hayvanlardan, kocaman memelilere kadar devam eder. Bu
yazıda, veriden değer üretmek için birbirine bağlı olan ve birinin girdisi
diğerinin çıktısı olan bu zincire göz atacağız.
Peki,
yeni veri işleme teknolojilerine neden bukadar çok ilgi var?
Büyük
Veri araçlarının esnekliği, büyüyebilmesi değil tek sebep. Veriye bakıp bizi
yönlendirmesi, veriyi bir hammadde gibi işleyip, ondan “ürün” elde edilebilmesi
en çok da kurumları heyecanlandırıyor.
Veriden
değer üretme konusunda kurumları sıkıştıran ve kısıtlayan en önemli bakış açısı
BT Merkezli bakış açısı. BT bakış açısında, dünya uygulamalar bütünü olarak
görülür ve fonksiyonlarına göre sınıflanmış veriler ve silolar ortaya çıkar. Bu
bakış açısı, “İş Merkezli” olarak kullanılmaya kalktığında, birbirinden
bağımsız veri siloları, esnek olmayan geçişkenlik ve veri keşfedememe olarak
geri döner. İşletme, eski bakış açısı ile işlevini ve büyümesini sürdürebilir
ama “gelecek fırsatlar” konusunda, keşif için sıkıntılar başlar. Yıllardır
“maliyet-merkezli” bakış açısı ile çalışan kurumların, “değer yaratan” bu yeni
bakış açısı ile yeniden düzenlenmeleri çok hızlı ve kolay da olmayacaktır.
Sık
kullanılan Veri ve Petrol benzetmesi vardır, bilirsiniz. Ham Petrol örneğinde
olduğu gibi veri de eğer farklı uygulamalar tarafından kullanılabilirse ancak,
“ham madde” olmaktan çıkar ve değerli bir ürüne dönüşebilir.
Bu
kapsam da veri de petrol gibi bir çok farklı aşama ve dönüşümden geçtikten
sonra değerli ürün olarak kabul görebilir. Bu adımları anlamak ve uygulamak,
modern bir veri mimarisi çıkarmak, kurumu dönüştürür, iş problemlerine hemen
çözüm getirebilecek bir imkana ulaştırır.
Veri
Değer Zincirine yakından bakalım.
-
Discover:
Günümüzün sayısal
dünyasında, dağınık, farklı platformlarda, farklı formatlarda, kurum içi veya
kurum dışında üretilen ve saklanan veriler var. İşiniz ile ilgili bir soruya
yanıt ararken bu sorunun doğru yanıtını barındıran, “doğru veri kümesi”ne uygun
maliyetle erişmek ve keşfetmek, aranan cevabın bulunabilmesi için birinci
adımdır.
- Ingest : Çok çeşitli kayıt formlarında saklanan
veriler ve çok çeşitli ağ erişim metodları var. Bütün bunların sanal olarak
tekleşip erişilebilir olmasını saylayabilen teknoloji adımı Ingest olarak
düşünülebilir.
- Process : Bir çok uygulama Ingest aşamasını
geçtikten sonra keşfedilen veri kümelerinden ihtiyacı olanı çekip, istediği
formata dönüştürüp kullanır ve anlık olarak ihtiyacını görür.
- Persistency: Uygun maaliyetli dağıtık yüksek
yoğunluklu saklama üniteleri bu konuda çok seçenekler sunar. Verinin saklama
formatı ve veri tabanı teknolojisinin seçimi (İlişkisel, Hiyerarşik, Merkezi,
Dağıtık vb…), veri değer zincirinin diğer halkalarından, özellikle Analiz
tarafından etkilenerek belirlenir.
- Integrate: Big Data’yı değerli kılan durum, çok
çeşitli veri kaynaklarını ve formasyonlarını entegre edebilmesinden geçer. Bu
adım Veri Değer zincirinin en önemli olmazsa olmaz adımıdır.
- Analyze: Veri Bilimi konusunun %80’i bu adımda
gerçekleşir. Big Data “gösterisinin” parlayan yıldızı, görünen yüzü analiz
adımıdır. Veriden değeri üreten, karmaşık analiz araçları bu adımda devreye
girer
- Expose: Analiz sonucunda ortaya konanların,
kurum tarafından özümsenmesi, tüketilmesi ve elle dokunulabilir değere, kurumun
üretim ve ürünlerine yansıması bu aşama da olur.
Veriden
değer üretilmesi yeni bir bakış açısı gerektirir. Silolardan Teknik ve
kavramsal olarak kaçmak mümkün değildir. Değişmesi gereken bakış açısı tam
olarak şudur:
“Veriye
NE YAPILDIĞI”na odaklanmış olan, fonksyonel bakış açısından kurtulup, “Veri ILE
NE YAPABILIRIZ”in cevabını arayan iş odaklı bir bakışa geçmek gerekiyor.
No comments:
Post a Comment